Leden Brusselse Regering ondersteunen EuroPride

Smet en Debaets aanwezig tijdens eerste editie in Letland

In opvolging van de succesvolle Belgian Pride van vorig weekend zullen Brussels Minister Pascal Smet en zijn collega Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets een bezoek brengen aan de EuroPride in Riga. Met hun aanwezigheid willen de leden van de Brusselse Regering aandacht vragen voor de rechten van holebi’s binnen de Europese Unie.

De EuroPride is het Europese broertje van de Belgain Pride en wordt midden juni georganiseerd in Riga, de hoofdstad van Letland. De EuroPride vindt voor de eerste keer plaats in één van de Oost-Europese landen van de Europese Unie. Eerdere edities van manifestaties van de holebigemeenschap in Letland werden gekenmerkt door - vaak gewelddadige - tegenbetogingen.

Staatssecretaris Bianca Debaets: “De aanwezigheid van Europese beleidsmakers op de EuroPride in Riga is belangrijk om organisatoren en activisten te steunen in hun vraag tot gelijke kansen voor de holebigemeenschap en de aanpak van homo- en transfobie.”

“We zullen ook in dialoog gaan met enkele beleidsmakers over deze problematiek en geven hen graag enkele good practices uit Brussel mee”, aldus Pascal Smet. “Een land dat het voorzitterschap van de Europese unie waarneemt zou verder moeten staan op vlak van LGBTQ-rechten.”

Beiden nodigen ook hun collega’s in de andere regeringen uit om de delegatie te vergezellen en zo een duidelijk Belgisch signaal te geven.

Pascal Smet en Bianca Debaets drukken ten slotte de wens uit om de EuroPride in 2020 in Brussel te organiseren. “Brussel is de hoofdstad van Europa. Het organiseren van de EuroPride is symbolisch erg belangrijk voor de holebi-gemeenschap. We ijveren er dan ook voor om de Europride in 2020 te verwelkomen in Brussel.”

Gorik Van Holen Woordvoerder, Kabinet Minister Pascal Smet
Stijn Van Eynde Woordvoerder, Kabinet Staatssecretaris Bianca Debaets