15de editie van de Autoloze Zondag in Brussels Gewest

Be Mobilmix: focus op multimodaliteit tijdens Week van de Mobiliteit

Brussel, 11 september 2015 - Tijdens de week van de Mobiliteit (16-22 september) vindt dit jaar de 15de editie van de Autoloze Zondag in Brussel plaats. De hele week lang zullen bewoners en bezoekers uitgedaagd worden om zich tijdens hun traject van en naar werk, winkel of school, te verplaatsen met het openbaar vervoer, de fiets, te voet, autodelen of via een combinatie van deze. Het Brussels Gewest organiseert dit jaar de campagne "Be MobilMix” om de verschillende verplaatsingsmodi in de kijker te zetten.

15 jaar autoloze zondagen

Nadat in 2000 vier Brusselse gemeenten voor het eerst een autoloze perimeter instelden, vond in 2001 op initiatief van toenmalig Brussels staatssecretaris voor mobiliteit Robert Delathouwer voor het eerst een autoloze zondag plaats in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dankzij de samenwerking tussen het Brussels Gewest en de Brusselse gemeentes was Brussel voor een dag het grootste autovrije gebied in Europa. ‘De schitterende stilte in de stad viel het meest op. Het gezoem van auto’s viel weg en mensen van binnen en buiten Brussel kwamen de stad op een andere manier ontdekken’, zegt Delathouwer.

Voor huidig Brussels minister van mobiliteit en openbare werken Pascal Smet is het effect van 15 autoloze zondagen op een rij duidelijk voelbaar: ‘De Autoloze Zondag in Brussel heeft enorm bijgedragen aan een mentaliteitsverandering, zowel onder burgers als onder politici. Het initiatief heeft onder meer geleid tot de permanente inrichting van autoloze plekken in onze hoofdstad. Denken we maar aan het Flageyplein, de centrale lanen en binnenkort het Dumonplein en het Spiegelplein. We zijn aan een ander Brussel met een betere levenskwaliteit aan het werken.’

Scholen en bedrijven in actie

Daarnaast worden er meer en meer mobiliteitsprojecten gelanceerd door scholen en bedrijven. Deze initiatieven worden aangemoedigd door het Gewest, onder meer in het kader van de projectoproep "Naar school/naar het werk zonder auto". Dit jaar nemen meer dan 80 scholen en 130 bedrijven deel aan de Week van de Mobiliteit. Bovendien zullen een aantal CEO’s tijdens die week het goede voorbeeld geven van een alternatieve mobiliteit.

Activiteiten voor iedereen

Het startschot van de Week van de Mobiliteit werd gegeven op 11 september op de esplanade aan het Weststation. Vanaf 6u30 zorgde een DJ voor de muzikale omkadering van de Mobilmix Awake Party en werden er gratis vruchtenshakes aangeboden. Het Brussels Gewest wil zo de dagelijkse gebruikers van het openbaar vervoer en fietsers bedanken en in de bloemetjes zetten, en anderen aanmoedigen om hun voorbeeld te volgen. Een bus van de MIVB werd speciaal aangekleed in de stijl van de MobilMix campagne en zal een maand lang rondrijden op verschillende buslijnen.

De Week van de Mobiliteit zal haar hoogtepunt bereiken op zondag 20 september tussen 9u30 en 19u met de 15de editie van de Autoloze Zondag. Die dag is het ideale moment om Brussel op de fiets, te voet, op een skateboard of op rolschaatsen te ontdekken. Tussen 9u30 en 18u zullen er vier mobiliteitsmarkten, of Mobilmets, plaatsvinden in het stadscentrum. Mensen kunnen er nieuwe creaties uittesten, op koopjesjacht gaan of een tweedehandsfiets of -step vinden. In 11 Brusselse gemeenten zorgen die zondag plaatselijke mobiliteitsdorpen voor animatie. Bewoners en bezoeken kunnen op een ludieke en interactieve manier lokale initiatieven ontdekken. Ten slotte vindt er tussen 12u en 18u in de tunnel aan de Naamsepoort een Mobilmix Tunnel Party plaats. Iedereen kan er op de beats van de beste Brusselse DJ's dansen op een unieke locatie die normaal gezien alleen voor auto's bestemd is.

Een interactieve, mobiele applicatie

Ook na de Week van de Mobiliteit loopt de MobilMix ervaring verder. Vanaf 11 september kan iedereen zijn of haar favoriete routes in Brussel delen op de MobilMix-applicatie. Elke gebruiker van de MobilMix-applicatie kan een route uittekenen met een vervoermiddel naar keuze (te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer) volgens een thema naar keuze.

Gratis fietsherstelling

Tijdens de Autoloze Zondag zal de vzw Cyclo permanent bereikbaar zijn op het nummer 0800 25 260: een twintigtal fietsenmakers zullen de hoofdstad doorkruisen om kleine technische problemen op te lossen.

Laure Vandeghinste Perscontact , Voor Brussel Mobiliteit
Lore Vandoorne Woordvoerster, Kabinet Minister Pascal Smet