Bright Brussels, Festival of Light 2019

14 nieuwe lichtinstallaties om de hoofdstad te verfraaien

Van 14 tot 17 februari is er een nieuwe editie van Bright Brussels, Festival of Light. Nationale en internationale kunstenaars pakken er opnieuw uit met monumentale lichtinstallaties.  Allemaal op iconische locaties in het historisch hart van Brussel.

Vier dagen lang zien de Kaaienwijk en de Sint-Katelijnewijk er extra stralend uit dankzij 14 lichtinstallaties en –animaties.

Bright Brussels, Festival of Light biedt bezoekers en bewoners een unieke kans om de  Brusselse centrumwijken te (her)ontdekken. Monumentale installaties palmen vanaf 14 februari het hart van de stad in.

Tijdens het festival kan je gratis deelnemen aan verschillende rondleidingen. Verken de omgeving van de Vismet en het Begijnhof, de Dansaert- en de Sint-Gorikswijk in het gezelschap van een professionele gids van VIZIT. Mét extra uitleg over de verschillende lichtinstallaties.

Nieuw dit jaar is dat op vertoon van de brochure die te verkrijgen is aan de infopunten de bezoekers van Bright voor slechts 5 euro een bezoek kunnen brengen aan de tijdelijke tentoonstellingen in Kanal Centre Pompidou.

Op initiatief van Brussels minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet en met steun van de minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Rudi Vervoort, coördineert visit.brussels de installatie van alle lichtkunstwerken in het centrum van de hoofdstad.

Vorig jaar trok het festival 120.000 bezoekers. Een succes. Dit jaar willen we het nog beter doen: een lichtfestival in het hart van Brussel doet de stad gloeien. Deze editie zetten we nog meer in op een veilig parcours voor de bezoeker. Meerdere straten van het centrum zullen voorbehouden zijn voor de voetgangers,” zegt Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet.

“De editie 2018 van het Bright Brussels Festival of Light was een massaal succes. We zijn meer dan blij dat het festival dit jaar deze geschiedkundig rijke wijk opnieuw in de kijker zet. Dit jaar vieren wij ook de 30 jaar van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het is doorheen de installatie Njörd op de historische Vismet dat wij gekozen hebben om dit jubileum aan te vangen.” zegt minister-predident Rudi Vervoort.

Het wandelparcours werd voor deze gelegenheid verlicht en bestaat uit volgende 14 werken :

Tetro (FR) - Njörd

TETRO gaat de uitdaging aan om van de Vismet (tegenover de Sint-Katelijnekerk) een feeëriek heiligdom te maken dankzij NJÖRD, een realisatie van We Come In Peace. Een rustmoment in het parcours om terug te denken aan de winterse magie en de zoete herinneringen uit onze kindertijd.

NJÖRD is een installatie rond een ballet van veertjes en licht in een mysterieus heiligdom. Het veertjesballet is ronduit magisch. De jury van het festival koos dit werk dan ook om de 30ste verjaardag van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te vieren.

• Locatie: Vismet (Brandhoutkaai en Baksteenkaai)

Les Garages Numériques (BE) – Suite et Multiverse

SUITE is een installatie die bestaat uit een verticaal opgehangen doek van 10 m voor beeld en geluid. Het is een realisatie van Yannick Jacquet, een Franse Zwitser die in Brussel woont.  SUITE maakt gebruik van eenvoudige grafische elementen die traag, maar gestaag evolueren. De muziek is van Thomas Vaquié. SUITE is een contemplatief werk dat drijft op het principe van herhaling en doet denken aan minimalisme en in seriële muziek.

MULTIVERSE vertelt het verhaal van Boris 504 – een chimpansee die in 1969 door de Sovjets naar de maan werd gestuurd, in de ruimte gevangen zat en nooit naar de aarde terugkeerde. Sindsdien verkent hij het continuüm van ruimte-tijd en pendelt hij tussen verschillende dimensies in het universum.

• Locatie : Sint-Gorikshallen

Pierre Debusschere, 254Forest (BE) - “Behind the scenes”

BEHIND THE SCENES is een interactieve installatie die bezoekers een kijkje gunt achter de schermen van een cinematografische productie. Bezoekers kruipen in de huid van de acteurs óf maken als toeschouwers de actie live mee. Het is een fysieke en emotionele tocht naar het evenbeeld van het licht door het bioscoopscherm.

• Locatie : Oude Graanmarkt

Ocubo (PT) – Light Connector

LIGHT CONNECTOR is een interactieve installatie die het publiek meeneemt op een zintuigelijke reis. Dankzij de interactie tussen de bezoekers wordt er energie opgewekt die zorgt voor spectaculaire visuele effecten.

• Locatie : Nieuwe Graanmarkt

Collectif Coin (FR) - Abstract

De tijd die voorbijglijdt, is een illusie. Dat is het thema van een nieuwe performance installatie van Collectif Coin.  ABSTRACT is een rooster van 90 pixels waarbinnen elk lichtpunt zich over een verticale as verplaatst. Eén lus duurt 20 minuten, goed voor een samenspel tussen licht, geluid en beweging. De interpretatie van ABSTRACT is gebaseerd op de concepten rond relativiteit. Kunstenaar Maxime Houot, die ABSTRACT bedacht, nodigt belangstellenden uit om een confronterende reis te maken doorheen hun binnenste.

• Locatie : Anspachfontein op de Vismet (Baksteenkaai en Brandhoutkaai)

Gilles Leempoels (BE) – Voxel

Voxel is een grafische stijl. Voorwerpen worden geïllustreerd aan de hand van herhaalde volumes. De expressievorm is vergelijkbaar met ‘pixel art’ maar dan voor een driedimensionale omgeving. Gilles Leempoels maakte een installatie met licht en geluid rond het thema ‘vissen’, rechtstreeks geïnspireerd op de grafische vormgeving in voxel. Het concept toont een hamerhaai die twee visjes achtervolgt. Het werk combineert geluiden, lichteffecten en de pop geek uit de jaren ’80.

• Locatie: Sint-Katelijneplein

Studio Chevalvert (FR) – Rythmus

In RYTHMUS worden vingers – en bij uitbreiding het menselijk lichaam – verbindingen naar ons biologisch ritme en naar de circulaire interactieve sculptuur. RYTHMUS is een installatie die de hartslag van twee mensen tastbaar maakt. Ze kijken elkaar aan en worden aangesloten op een circulair netwerk van interactieve totempalen van licht. De verschillende lichtlagen komen op het hartritme van de gebruikers tot leven. Zo ontstaat een verzameling interactieve tableaus, die op het (al dan niet gesynchroniseerde) hartritme van de gebruikers evolueren.

• Locatie : Zwarte Toren

Ad Lib (FR) – Enluminures célestes

Zwart en wit worden kleur. Erfgoed wordt moderniteit. De wereld is in de loop der jaren geëvolueerd. De stad ziet er helemaal anders uit. Maar de Begijnhofkerk lijkt onuitwisbaar en ongevoelig voor het verglijden van de tijd. Vanop haar vaste plek observeert ze hoe de stad verandert. Deze videomapping speelt met de architectuur van het gebouw en zorgt voor een heel indringende ervaring.

• Locatie : Begijnhofplein

Spectaculaires (FR) – Snow Glow

Artistieke installatie rond oplichtende sneeuwmannen. Als de nacht valt, dompelen de vele weerkaatsingen de bezoekers onder in een surrealistische sfeer. Je kan de duizenden kleurrijke lichtpuntjes bewonderen op alle gevels.

• Locatie : Grootgodshuisstraat

Mandylight (AUS) – Cathedral of Light

Deze lichtkathedraal liet zich inspireren door de traditionele boogramen in historische kerken. Ze creëert een lange lichttunnel met behulp van tienduizenden LED-lampjes. Net als een kerk leidt de installatie de bezoekers weg uit het duister en loodst hen metaforisch naar het licht. Binnenin de ‘kathedraal’ wordt duidelijk dat het licht niet van één lichtbron komt maar van duizenden lampjes die samen een helder licht uitstralen.

Volgens de artiest zijn er gelijkenissen met een sterke gemeenschap of een congregatie: de installatie bestaat immers uit talloze kleine onderdelen die samen een sterker sculpturaal geheel vormen.

• Locatie: Kalkkaai, Steenkoolkaai, Timmerhoutkaai en Schuitenkaai

JJMA (BE) – Chromacity

De installatie CHROMACITY gunt de kijker een totaalervaring. Bezoekers worden uitgenodigd om doorheen de lichtinstallatie te wandelen en zo door te dringen tot een wereld van laserstralen en een mistige sfeer. Het gaat om meer dan een lichtspel! Het interactieve werk reageert op de voorbijgangers. Via CHROMACITY laat de kunstenaar het hart van Brussel zien vanuit een nieuw perspectief, een nieuwe dimensie.

• Locatie: Land van Luikstraatje en Naam Jezusstraat

Romain Tardy (FR) – Future Ruins

FUTURE RUINS — ACT II is een licht- en geluidinstallatie. De 15 LED-modules zien eruit als architecturale elementen die werden ontmanteld. Tegelijk fungeren ze als technologische objecten die het enorme tijdsverschil tussen twee werelden weergeven: de sporen daarvan blijven in die eerste steeds zichtbaar, ook al wordt gepolst naar het hypothetisch einde van de tweede. De vergankelijke modules leiden een dubbelleven als denkbeeldige ruïnes van een nog steeds actieve locatie. Ze komen in de duisternis tot leven, tijdens een dialoog van licht en poëzie met de omgeving waarin ze werden geplaatst.

• Locatie : KANAL – Centre Pompidou

Praktische Informatie:

• Data en uren: 14 > 17/02/2019 - 18.30 > 23.00

• Bereikbaarheid: Metro: 1,5 Sint-Katelijne – 2,6 IJzer / Tram: 3,4 Beurs / De Brouckère

• Meer info op: www.bright.brussels
Mathias Dobbels Woordvoerder, Kabinet Minister Pascal Smet