Bruss-it oproep focust op eenzame Brusselaars

Lancering van vierde oproep voor burgerprojecten in de gedeelde ruimte

Alle Brusselse verenigingen, organisaties, scholen, wijk- of burgercollectieven met ideeën voor een beter, mooier, slimmer en socialer Brussel kunnen vanaf vandaag een voorstel indienen bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Sterke projecten die inzetten op gemeenschapsvorming in de gedeelde ruimte, kunnen een subsidie tot 15.000 euro krijgen. Op die manier wil het College van de VGC inzetten op sociale stadsinnovatie.

Bruss-it: samen stad maken

Brussel is een laboratorium waar de samenleving experimenteert. Nieuwe burgerinitiatieven verbinden Brusselaars en zetten nieuwe thema’s op de agenda. Brusselse stadsmakers verenigen zich en nemen de openbare ruimte in met installaties en evenementen. Evengoed gooien scholen, welzijnsorganisaties of cultuurhuizen de deuren open om hun ruimte te delen voor creatie, voor ontmoeting of voor groenprojecten.

Om die vernieuwende initiatieven een duwtje in de rug geven maken VGC-collegeleden Pascal Smet en Bianca Debaets en Collegevoorzitter Guy Vanhengel opnieuw 200.000 EUR vrij voor een vierde editie van ‘Bruss-it’.

Bijzondere aandacht voor eenzame Brusselaars

De voorbije drie jaren stond gemeenschapsvorming in de gedeelde ruimte en een participatieve aanpak centraal in de projectoproep. Daar komt dit jaar de bijzondere aandacht bij voor eenzame Brusselaars. Op die manier willen de VGC-collegeleden ervoor zorgen dat Brusselaars die in eenzaamheid leven betrokken worden bij lokale projecten in hun buurt.

Met ‘Bruss-it’ steunde de VGC de voorbije drie jaren onder meer een buurtmoestuinproject, een buurtcompostproject van een wijkgezondeheidscentrum, een mobiel podium, mobiel straatmeubilair, een recycleerbare schaatsbaan, tijdelijke schommels en picknicktafels rond een kiosk, scholen die de deuren opengooien voor de omgeving, of buurtinitiatieven die met een simpele ingreep de wijk willen opfleuren.

“Vorig jaar legde de Basisschool de Heilige Familie in Schaarbeek een moestuin aan op haar dak. De groenten die in de daktuin worden gekweekt, worden verwerkt in de warme schoolmaaltijden. In samenwerking met Brede School Helmet en vzw Kernkabinet wou de school met het project ‘Klappe in den hof!’ de tuin ook buiten de schooluren openstellen voor tuinonderhoud, ontmoeting en workshops rond duurzame voeding”.  Zo’n soort initiatieven willen we dit jaar ook met veel plezier steunen, omdat ze de mensen uit de buurt, de ouders, en de school bijeenbrengen. Bovendien wordt de school ook opengesteld voor de ouders en buurtbewoners,” zegt VGC-collegevoorzitter Guy Vanhengel.

“In Brussel lopen ontzettend veel mensen rond met concrete ideeën om de stad leefbaarder te maken, Bruss-it is een laagdrempelige manier om deze plannen te realiseren.” zegt VGC-collegelid voor stedelijk beleid Pascal Smet “In onze stad leven te veel mensen – jong en oud - in eenzaamheid. Daarom zijn we dit jaar in het bijzonder op zoek naar projecten die sociaal geïsoleerde Brusselaars betrekken”

“Als mensen elkaar kennen, voelt de buurt vertrouwd en veilig aan. We willen inzetten op verbindingen tussen buren en ontmoetingskansen tussen diverse groepen Brusselaars. Er bestaan heel wat prachtige kleinschalige initiatieven die fantastisch werk leveren in Brussel. Wij willen die ondersteunen en onze waardering uitdrukken voor wat zij voor Brussel betekenen,” zegt VGC-collegelid Bianca Debaets.

Hoe gaat het concreet in zijn werk?

• Alle informatie over de projectoproep is te vinden op www.brussit.be
  • Per project kan een subsidie van maximaal 15.000 euro toegekend worden. Ook kleinschalige initiatieven voor een lager subsidiebedrag komen in aanmerking.
  • Deadline om projecten in te dienen is 7 februari 2019.
Mathias Dobbels Woordvoerder, Kabinet Minister Pascal Smet
Eric Laureys Woordvoerder, Staatssecretaris Bianca Debaets