Brussel bekrachtigt haar positie als innovatieve en duurzame architectuurhoofdstad op de architectuurbiënnale

Stedenbouwexperten en architecten van over de hele wereld verzamelen dezer dagen in Venetië voor de architectuurbiënnale. Een ruime Brusselse delegatie met 59 deelnemers onder leiding van Brussels Staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet vertegenwoordigen Brussel.
​Het doel? De grote Brusselse kennis en expertise op vlak van duurzame architectuur en bouw in de internationale markt zetten en onze hoofdstad nog meer positioneren als stadslaboratorium;
‘The place where it’s happening’.

Publieke en private sector slaan de handen in elkaar voor deze Brusselse economische missie.
​Hub.brussels (het Brussels agentschap voor bedrijfsondersteuning) en urban.brussels (de Gewestelijke administratie voor stedenbouw en erfgoed) bundelen de krachten met Embuild (de Belgische bouwvereniging), BVS (de Beroepsvereniging van de Vastgoedsector), arib (architects in Brussels), Citydev.brussels (Brusselse gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij).
​59 deelnemers uit tal van verschillende sectoren (zoals architecten, vastgoedontwikkelaars, advocatenkantoren voor vastgoed/stedenbouw, vastgoedadviseurs, ingenieurs en leveranciers van duurzame materialen) nemen deel.

Lange tijd was Brussel een grijze muis en een slechte leerling op vlak van stadsplanning, stedenbouw en architectuur. De stad heeft enkele jaren geleden de omslag ingezet van een stad voor auto’s naar een stad voor mensen en begint daar nu de vruchten van te plukken. Openluchtparkings werden pleinen met fonteinen en bomen, autostrades die de stad doorkliefden werden stedelijke boulevards en er werden nieuwe fietspaden en tramlijnen aangelegd. Deze herwaardering van de publieke ruimte zet zich nu door in de architectuur van de stad.
​Het rijke erfgoed van de stad wordt gerestaureerd, monofunctionele kantoorgebouwen krijgen nieuwe stedelijke functies en op verschillende plaatsen in de stad ontstaan nieuwe innovatieve projecten.

Deze omwenteling blijft ook in het buitenland niet onopgemerkt. Steeds meer zijn de internationale ogen op Brussel gericht. Architectuurtalent uit binnen- en buitenland smult van het grote potentieel en de ambities van de grootstad “met een hoekje af”.

“Brussel daagt mensen uit om te ontdekken, om inventief te zijn, om het beste van zichzelf naar boven te laten komen. We zijn vandaag wereldtop op vlak van innovatieve en duurzame architectuur. We zijn een stadslaboratorium voor de wereld. Brussel is ‘perfectly imperfect’ en dat is internationaal duidelijk aantrekkelijk, zegt Brussels Staatssecretaris voor Stedenbouw, Pascal Smet.

Tijdens deze missie zet Brussel haar grote knowhow en expertise op vlak van innovatieve en duurzame bouw en renovatie in de etalage. Er zal veel aandacht worden besteed aan de duurzame restauratie van erfgoed. Een onderwerp dat zowel in gaststad Venetië als in het beleid van staatssecretaris Smet hoog op de agenda staat. Erfgoed, hedendaagse functies, comfort en energie-efficiëntie combineren is daarbij de grote uitdaging.

Op het programma van de missie staan tal van uitwisselingen met internationale stakeholders, plaatsbezoeken, een seminarie over de duurzame renovatie van erfgoed en ook meetings om kennis uit te wisselen met Italiaanse academici en beleidsmakers zoals de schepenen bevoegd voor stedenbouw, voor toerisme en economische ontwikkeling in Venetië.

Vrijdag zal de Brusselse delegatie deelnemen aan de opening van het Belgisch paviljoen op architectuurbiënnale.

Damiaan De Jonge Woordvoerder, Kabinet Pascal Smet