Brussel verkozen tot Vice-Voorzitter van Metropolis.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd vandaag verkozen tot Vice-Voorzitter Europa van Metropolis. Metropolis is de organisatie van 141 wereldsteden met meer dan één miljoen inwoners van over de hele wereld. De Chinese stad Guangzhou werd verkozen als voorzitter. Guangzhou zal worden opgevolgd door het Colombiaanse Bogota.

Staatssecretaris Pascal Smet, die de kandidatuur voorbereidde, zal deze positie waarnemen in de komende periode (2021-2023) en door het lidmaatschap van het Uitvoerend Comité een belangrijke rol spelen binnen de strategische oriëntatie van het meest invloedrijke netwerk van grootsteden ter wereld.

“Als thuisbasis van vele Europese en internationale instellingen en als één van de meest internationale steden ter wereld is Brussel een echte kosmopolitische metropool. Brussel staat open voor de wereld en we kijken er dus ook naar uit om een heel actieve rol te gaan opnemen binnen Metropolis. Het Brussels Hoofdstedelijk Gerecht beschikt over uitgebreide wetgevende en internationale bevoegdheden die we zullen aanwenden om Metropolis als netwerk van wereldsteden op het Europese beleid te laten wegen, ”Pascal Smet Staatssecretaris voor Europese en Internationale Betrekkingen.

Naast haar nieuwe rol als Vice-Voorzitter werd Brussel ook herverkozen als Penningmeester van de organisatie, daarbij vertegenwoordigd door Jean-Luc Vanraes.

"Door de bevoorrechte toegang die Brussel binnen de Europese Unie en meer bepaald binnen het Europees Comité van de Regio’s zal Metropolis via Brussel beter kunnen wegen op de beleidsagenda,"  Jean-Luc Vanraes.

Als Vice-Voorzitter zal Brussel de vertegenwoordiging van de organisatie verzekeren op regionaal niveau, in dit geval Europa. De Brusselse kandidatuur kadert expliciet in het statuut van Brussel als hoofdstad van de Europese Unie.

De gezondheidscrisis die ons het afgelopen jaar heeft getroffen, heeft in veel sectoren ernstige gevolgen gehad. Onze steden en regio’s hebben een groot reactievermogen getoond en zijn volledig betrokken geweest bij het beheer van de pandemie. We willen en moeten actoren van verandering zijn. De versterking van de uitwisselingen en de samenwerking tussen de leden van Metropolis en de lokale en regionale actoren in Europa en de rest van de wereld zal ons daarbij helpen,” Pascal Smet Staatssecretaris voor Europese en Internationale Betrekkingen.