De genomineerden voor de Brussels Architecture Prize zijn bekend

De jury selecteerde 31 projecten in vier categorieën

De eerste editie van de Brussels Architecture Prize werd gelanceerd afgelopen maart 2021. Deze Prijs bekroont recente opmerkelijke architectuurprojecten die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De inschrijvingen werden op 31 mei 2021 met succes afgesloten. We ontvingen meer dan 175 inzendingen in vier categorieën. Deze zomer selecteerde de jury de genomineerden voor deze eerste editie.

Afgelopen juni kwamen de juryleden bijeen om de ingediende projecten te bespreken. Sofía von Ellrichshausen (voorzitter van de jury, Pezo von Ellrichshausen), Konstantinos Pantazis (Vice-voorzitter, Point Supreme), Samia Henni (Cornell University), Deyan Sudjic (criticus en curator), Anna Puigjaner (MAIO) en Louis Léger (BAST) waren onder de indruk van de veelheid en de kwaliteit van de architecturale productie in Brussel.

Konstantinos Pantazis: "De hoeveelheid en het niveau van het ingediende werk is erg indrukwekkend. Ik vind de Belgische architectuurscène één van de meest interessante van dit ogenblik."

De leden van de jury zijn gekozen door het wetenschappelijk comité, dat bestaat uit culturele, educatieve en regionale spelers uit Brussel. Zij kozen ervoor om een internationale jury samen te stellen, niet alleen om onpartijdigheid te garanderen, maar vooral ook om een blik van buitenaf op de Brusselse architectuurproductie te kunnen werpen.

DE GENOMINEERDEN

De juryleden selecteerden in totaal 31 projecten in vier categorieën:

Grote interventie

LABEL ARCHITECTURE - Arc-en-Ciel, Sint-Joost-ten-Node;

OFFICE KERSTEN GEERS DAVID VAN SEVEREN – Tondo, Brussel;

Extra muros

ATELIER D’ARCHITECTURE GALAND - AAG - 3 centra voor beroepsopleiding, Goudiry (Senegal) ;

BAUKUNST + BRUTHER – Saclay, Parijs (Frankrijk);

BC ARCHITECTS & STUDIES - Regiohuis Edeghem, Edeghem (België);

BEL ARCHITECTEN - Stedelijk sportcentrum, Genk (België);

CARTON123 ARCHITECTEN – AE ARCHITECTEN - MURMUUR ARCHITECTEN – Standaertsite, Ledeberg (België);

SUGIBERRY - Pine Concrete House, Paarl (Zuid-Afrika);

XDGA-XAVEER DE GEYTER ARCHITECTS - Melopee, Gent (België) ;

XDGA-XAVEER DE GEYTER ARCHITECTS - Provinciehuis, Antwerpen (België);

De winnaars van de vier categorieën worden op 13 december 2021 bekendgemaakt tijdens de feestelijke prijsuitreiking in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.

Ontdek alle projecten in detail op de website van de BAP: https://brusselsarchitectureprize.be

EERVOLLE VERMELDINGEN
De jury zal twee eervolle vermeldingen uitreiken: de Promising Architect voor een jong opkomend bureau gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en deLifetime Achievement voor een Brussels bureau of architect die dankzij jarenlange inzet positieve veranderingen heeft kunnen teweegbrengen voor Brussel. De eervolle vermeldingen worden eveneens uitgereikt tijdens de prijsuitreiking op 13 december.

PUBLIEKSJURY
Ook het publiek krijgt een stem: het kan stemmen op hun favoriete project onder de genomineerden in alle categorieën samen via de website van de BAP. Het project met de meeste stemmen wint de publieksprijs van de Brussels Architecture Prize.

TENTOONSTELLING
De 31 genomineerde projecten worden vanaf midden oktober tentoongesteld in See U in Elsene. Dankzij deze tentoonstelling kan het publiek mee nadenken over kwalitatieve architectuur en publieke ruimte, en krijgt het ook de kans om te stemmen op een van de genomineerde projecten.

DEBATTEN
Tijdens de tentoonstelling wordt een lezingenreeks georganiseerd in het CIVA. Als inleiding zal er op 26 oktober een debat plaatsvinden over het architectuurbeleid in Brussel. De 24 architecten van de geselecteerde projecten zullen vervolgens worden uitgenodigd om deel te nemen aan gesprekken over uiteenlopende thema’s, waaronder herbestemming, de architecturale kwaliteit van een structuur, de kwaliteit van de openbare ruimte, en vakmanschap. Daarmee worden de actuele thema’s aangekaart die tijdens de jurering de leidraad waren voor de internationale jury.

PRIJSUITREIKING
Het feestelijke slotevent van de Brussels Architecture Prize is de prijsuitreiking op 13 december, met een ceremonie in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten.

PUBLICATIE
De speciale uitgave A+293 wordt volledig gewijd aan de Brussels Architecture Prize. Op 162 pagina’s worden niet alleen de genomineerden en de laureaten voorgesteld maar krijgt ook elke inzending een eigen artikel. Er is ook plaats voor quotes van de jury, voor een langer artikel dat de architectuur in Brussel duiding geeft en voor interviews.

DE BRUSSELS ARCHITECTURE PRIZE

De Brussels Architecture Prize is een initiatief van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat wordt uitgevoerd door Urban in co-productie met A+ Architecture in Belgium.

Om de twee jaar bekroont de Brussels Architecture Prize opmerkelijke architectuurprojecten die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze prijs wordt voor het eerst uitgereikt in 2021.

De Prijs wordt ondersteund door een aantal partners zoals de Brussels Bouwmeester – Maître architecte, het CIVA, de Cellule architecture van de Fédéreation Wallonie-Bruxelles, ICA/WB, de architectuurfaculteiten van de KULeuven en ULB-La Cambre-Horta en BOZAR.

De Brussels Architecture Prize zet Brussel in de kijker als metropool met grote ruimtelijke kwaliteiten, waar zowel gevestigde waarden als jonge architecten voet aan de grond krijgen, als een laboratorium voor hedendaagse architectuur en stedenbouw waar innovatieve projecten actief ondersteund worden en als inspirator voor een stedelijk beleid, ver buiten de regionale grenzen van het gewest.

Meer info:

Social Media: