Dojo opent deuren voor Brusselse jongeren

Nieuwe zaal voor verdedigingssport in Koekelberg

Vrijdagavond opende Pascal Smet, bevoegd voor sport in de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), in aanwezigheid van leden, ouders, lesgevers en vrijwilligers, de nieuwe dojo van de Brussels Brazilian Jiu Jitsu Academy (BBJJA) in de Hoveniersstraat.

De zaal voor verdedigingssporten komt er, nadat de club tijdelijk op zoek moest naar een nieuwe locatie tijdens de bouw van de nieuwe VGC sporthal op de KUB-site. Daar liet de club tot vorig jaar een groot deel van haar trainingen doorgaan. Die zoektocht naar een tijdelijke oplossing mondde uit in de Hoveniersstraat. Dankzij de 60.000 euro die Pascal Smet vrijmaakte en de kracht van een sterke en handige vrijwilligersploeg van de club zelf, werd de kelderverdieping in een mum van tijd tijdens de zomervakantie omgebouwd. Er is plaats voor een volwaardige trainingszaal, twee ruime kleding- en doucheruimte, een cafetaria en kantoortje.

Pascal Smet is opgetogen: 'Hiermee bewijzen we dat je niet steeds honderdduizenden euro’s nodig hebt om iets te realiseren, maar dat de kracht van geëngageerde vrijwilligers onbetaalbaar is. De club is een verrijking voor de buurt, waar er nood is aan ruimte voor ontmoeting en sport. De jongeren die er wonen kunnen voortaan op een nuttige en gezonde manier hun vrijetijd invullen.'

De club, die in 1999 werd opgericht door Dieter Truyen in Fire Gym te Jette, ontplooide als eerste in België een aanbod in Koekelberg, Jette en Sint-Jans-Molenbeek.

'Eindelijk een vaste stek voor al onze leden,' zegt Dieter Truyen. 'Nagenoeg alle leden zijn ons gevolgd in dit avontuur. De hele wijk stroomt hier ook toe. Ouders keuvelen met elkaar in het cafetaria. Kinderen komen naar de sportkampen. Dit wijksportcentrum motiveert jongeren, daagt hen uit. Jongeren leren hier les geven. We ondersteunen jongeren om hun dromen te realiseren. We hebben hier ook een kleine kantoorruimte van waaruit we de Schoolgrappling-tornooien organiseren in de Brusselse scholen en middagsport aanbieden, lokale kinderclubs oprichten. De BBJJA bouwt Brussel mee op.'

Lore Vandoorne Woordvoerster, Kabinet Minister Pascal Smet