Erfgoedbank blaast digitaal leven in oude collecties

www.erfgoedbankbrussel.be vanaf vandaag online

Brussels minister Pascal Smet lanceerde vandaag de erfgoedbank in de Abdij van Dielegem in Jette. Als VGC collegelid voor cultuur in de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) trok hij 50.000 euro uit voor de ontwikkeling van deze digitale databank.

De erfgoedbank kadert binnen de doelstellingen van het erfgoedbeleid van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en focust op (zw)erfgoed van de Brusselaars. Het gaat dan vooral over collecties van privéverzamelaars, families en verenigingen. Dat materiaal wordt niet bewaard in archieven of musea en dreigt soms verloren te gaan. Dankzij de erfgoedbank zijn die collecties verzekerd van een (digitale) toekomst.

De erfgoedbank is een digitale databank die (zw)erfgoed registreert en via een website toont aan het publiek. Dat gebeurt door een vrijwilligerswerking aangestuurd door de partners van het lokaal cultuurbeleid (bibliotheken, gemeenschapscentra en cultuurbeleidscoördinatoren). Zij staan in voor de erfgoedbankwerking binnen de gemeenten. Vrijwilligers sporen het lokale erfgoed op, digitaliseren het en slaan het vervolgens op in de databank. De erfgoedcel van de VGC initieert, faciliteert en bewaart het overzicht over de algemene werking.

Momenteel zijn de gemeenten Jette, Oudergem en Sint-Agatha-Berchem al partners van de Erfgoedbank Brussel.

‘Brussel digitaliseert haar erfgoed en verleden,’ zegt Pascal Smet. ‘De afgelopen maanden hebben vele vrijwilligers zich ingezet om oude foto’s, filmpjes en kaarten te verzamelen, te digitaliseren en te beschrijven. Dankzij hun inzet kan iedereen nu meegenieten van de verborgen parels van verzamelaars, families, verenigingen en erfgoedliefhebbers. Het (digitaal) delen van onze geschiedenis en gemeenschappelijk erfgoed kan onze samenleving alleen maar verrijken.’

Valérie Mertens Perscontact, Kabinet Minister Pascal Smet