Het geheugen van Stad Brussel opgenomen in de Erfgoedbank

Snapshots van het alledaagse verleden online

Geschiedenis en erfgoed worden niet alleen bepaald door experts, het is iets van ons allemaal. Het is verbonden met wie we zijn en waar we vandaan komen. Het is datgene wat wij belangrijk vinden om te bewaren en te herinneren voor toekomstige generaties. Dat zijn niet alleen standbeelden van belangrijke historische figuren of oude gebouwen. Het gaat ook om klein erfgoed zoals familiefoto’s, snapshots van het alledaagse leven, collecties oude prentkaarten die verhalen vertellen over de geschiedenis, gebeurtenissen, levensstijlen en gewoontes van Brusselaars vroeger.

“Om deze talloze verhalen zorgvuldig te bewaren, tentoon te stellen en te koesteren voor huidige en toekomstige generaties richtten we in 2016 de Erfgoedbank op. Het digitale venster op het verleden. De Erfgoedbank wil privécollecties van verzamelaars, families, verenigingen en erfgoedliefhebbers veiligstellen voor de toekomst. Dankzij de inzet van vele vrijwilligers kan iedereen nu meegenieten van de verborgen parels. Het (digitaal) delen van onze geschiedenis en gemeenschappelijk erfgoed kan onze samenleving alleen maar verrijken,” zegt VGC-collegelid bevoegd voor Cultuur en Erfgoed Pascal Smet.

"We merken dat vele Brusselaars een passie voor lokale geschiedenis delen. Ze hebben thuis vaak heel wat kleine schatten verzameld. En zeker ook in onze deelgemeenten – zoals Laken, Neder-Over-Heembeek of Haren- is er een grote belangstelling om de eigenheid van hun buurt niet verloren te laten gaan. Dankzij de Erfgoedbank brengen we niet alleen verhalen en postkaartjes samen, maar ook mensen. De Stad Brussel kon dan ook niet ontbreken in dit project," zegt Ans Persoons, schepen bevoegd voor Nederlandstalige aangelegenheden in Stad Brussel.

De gemeenten Jette, Ganshoren, Oudergem, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Lambrechts-Woluwe zijn al langer partner van de Erfgoedbank Brussel. Stad Brussel sluit zich nu ook aan en gaat nu op zoek naar de kleine en lokale geschiedenis van Brussel aan de hand van foto’s, prentkaarten, geluidsopnames, etc. uit de privécollectie van haar inwoners. Dat erfgoed wordt gedigitaliseerd en verschijnt op de website www.erfgoedbankbrussel.be.

Brussel (Vijfhoek, het zuidelijk deel Louiza-Roosevelt en de Europese Wijk), Neder-Over-Heembeek, Haren en Laken hebben voortaan elk een eigen erfgoedwebsite met een infopagina en digitale collectie. De website biedt de mogelijkheid om Franstalige en Nederlandstalige informatie in te voeren.

De Erfgoedbank zoekt vrijwilligers voor het digitaliseren van foto’s, prentkaarten, filmpjes en objecten ouder dan 20 jaar. Vrijwilligers hoeven geen ervaring met erfgoed of een opleiding geschiedenis te hebben. Interesse en passie voor het lokale erfgoed is wat telt. Ze krijgen een opleiding van de Erfgoedcel Brussel (VGC) om te leren werken met de erfgoedbank en scanner.

In Stad Brussel startten in 2021 vier vrijwilligerswerkingen. In Brussel, Haren, Neder-Over-Heembeek en Laken zoeken we vrijwilligers om het privé-erfgoed te detecteren, te scannen, te beschrijven en te delen. De Erfgoedbank Brussel wordt nooit eigenaar van het geleende erfgoed. Erfgoedbank Brussel organiseert infosessies op maat van de wijk met meer uitleg over het initiatief.

De Erfgoedbank is een initiatief van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) in samenwerking met vele lokale Brusselse partners. De Erfgoedcel Brussel beheert de website. Elke Brusselse gemeente kan partner worden van de Erfgoedbank Brussel.

Het Archief van de Stad Brussel is partner van het project en ondersteunt Brusselaars met eventuele vragen over de bewaring van hun erfgoedcollectie. Want soms blijkt dat een erfgoedcollectie een nieuw onderdak nodig heeft, en dan wordt er naar het archief doorverwezen.

Damiaan De Jonge Woordvoerder, Kabinet Pascal Smet