Pascal Smet en Sven Gatz: ‘Tijd nemen om draagvlak te creëren’

Brussels minister Pascal Smet en Vlaams minister van Media en Brussel Sven Gatz hebben deze namiddag gevraagd aan de directie van de Vlaams-Brusselse Media om tijd te nemen om een draagvlak te creëren voor de hervormingen. Ze hebben hun steun uitgesproken voor de doelstellingen en de globale strategie van de geplande vernieuwingsoperatie, die voor de ministers moet leiden tot een versterking van de Vlaamse media in Brussel onder een eengemaakt merk.

Brussels minister Pascal Smet en Vlaams minister Sven Gatz zijn ervan overtuigd dat de plannen die de directie heeft voorgesteld de potentie hebben om de Vlaams-Brusselse media nog sterker te maken dan ze al zijn en hen de komende jaren te laten uitgroeien tot de referentiebron voor nieuws over en uit Brussel. Men is niet over één nacht ijs gegaan: de sterke verbindende rol die de Vlaams-Brusselse media voor hun doelpubliek spelen krijgt een centrale plaats; de uitbouw van een crossmediale redactie die de krachten bundelt om tot een goede samenwerking te komen en die het team voorbereidt op de snelle digitale evolutie in het medialandschap. Ook de doelgroep moet worden verbreed tot anderstalige Brusselaars, expats en pendelaars. Dat kan via een communicatie in het Nederlands, Frans en Engels. De hervorming dient tenslotte te passen binnen het huidige substantiële budgettaire kader.

De ministers erkennen dat het draagvlak voor het hervormingsplan van de raad van bestuur onvoldoende groot is. De onverwachte aankondiging van het snelle verdwijnen van FM Brussel heeft voor ontgoocheling gezorgd. “We hebben de impact van de beslissing van de raad van bestuur onderschat”, zo geven de ministers toe. “Als beleidsmakers willen we niet doof blijven voor wat er leeft in Brussel. Integendeel, voor ons is de verbindende kracht van deze media een essentieel onderdeel van de rol die ze ook in de toekomst moeten blijven spelen. Daarom hebben we de directie gevraagd om het proces te vertragen en de tijd te nemen om een breed draagvlak te creëren voor de hervormingen, te overleggen met het personeel en na te gaan of, hoe en onder welke vorm de radio geïntegreerd kan worden in de toekomstplannen.”

Voorlopig vragen de ministers aan de Raad van Bestuur om FM Brussel op het einde van deze maand niet uit de ether te halen. Een nieuw plan moet door de raad van bestuur voorgelegd worden na de zomer.

Eva Vanhengel Woordvoerster , Kabinet Minister Sven Gatz
Gorik Van Holen Woordvoerder, Kabinet Minister Pascal Smet