Shared Mobility staat centraal tijdens Week van de Mobiliteit en Autoloze Zondag

Week van de Mobiliteit spoort Brusselaars aan om na te denken over hoe ze zich verplaatsen

De Brusselse Week van de Mobiliteit vindt dit jaar plaats van zondag 16 tot en met zaterdag 22 september, met Shared Mobility (gedeelde mobiliteit) als centraal thema. Vele burgers willen vandaag geen wagen meer bezitten, ze vinden het belangrijker om er één te kunnen gebruiken wanneer ze die nodig hebben. Het Brussels Gewest wil Brusselaars de voordelen van Shared Mobility laten ontdekken en hen aansporen zoveel mogelijk gedeelde vervoersmiddelen te gebruiken. Op die manier wil het de verkeersdruk ontlasten en de openbare ruimte teruggeven aan de Brusselaars.

“We gaan de 18de editie van de Week van de Mobiliteit in met de slogan: “Een eigen auto? Neen. Ik deel er een.” en geven hiermee een duidelijk signaal aan de Brusselaars,” zegt Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet. “Elke Brusselaar zou zich deze vraag moeten stellen. Om de levens- en luchtkwaliteit in onze stad te verbeteren, moeten we allemaal anders gaan nadenken over hoe we ons verplaatsen, alternatieven uittesten en enkel een auto gebruiken als het echt nodig is. De alternatieven bestaan en veel burgers hebben deze nieuwe cultuur begrepen. Dankzij de ontwikkeling van carsharing, gedeelde fietsen, openbaar vervoer en nieuwe technologieën zoals Joyn Joyn, twijfel ik er niet aan dat Brussel in de komende jaren de hoofdstad van Shared Mobility zal worden.”

Shared Mobility (gedeelde mobiliteit) betekent het samen gebruiken van een vervoersmiddel, naargelang de behoeften van de gebruiker. Het is een multimodale verplaatsingsstrategie door het delen van auto’s, fietsen, carpooling, gedeelde taxi’s, on-demand vervoersdiensten en het openbaar vervoer. Je kunt het gedeelde voertuig alleen of samen met anderen gebruiken, gelijktijdig of na elkaar.

SHARED MOBILITY CENTRAAL TIJDENS AUTOLOZE ZONDAG EN DE WEEK VAN DE MOBILITEIT

Dit jaar start de Week van de Mobiliteit feestelijk met de Autoloze Zondag op 16 september. Brusselaars en bezoeken kunnen tijdens het Family Event op de parking van de Waterloolaan aanschuiven aan een 90 meter lange tafel om te genieten van een sfeervolle brunch. Ze kunnen er bovendien de voordelen van Shared Mobility ontdekken in de Mobility Corner. We sluiten de dag feestelijk af met de intussen legendarische Mobilmix Party op het Poelaertplein.

Ook tijdens de Week van de Mobiliteit blijft Shared Mobility een hoofdrol spelen. Een mobiele tentoonstelling met als thema ‘Brussel verandert’ doorkruist de hoofdstad. Brusselaars kunnen er voorbeelden van Shared Mobility, en voor- en nabeelden van Brusselse mobiliteitsprojecten bewonderen.

BEDRIJVEN EN SCHOLEN SPRINGEN OP DE KAR

Ook Brusselse bedrijven spelen het spel mee. MaestroMobile strijkt met haar Smart Mobility Challenge weer neer in onze hoofdstad en daagt medewerkers van bedrijven uit om zo veel mogelijke gedeelde vervoersmiddelen te gebruiken. Sommige scholen organiseren dan weer de actie Schoolstraat en sluiten hun straat volledig af voor auto’s. Luminus sluit haar bedrijfsparking gedurende de ganse week en geeft haar medewerkers de mogelijkheid om gratis van het openbaar vervoer te proeven. Daarnaast organiseert het bedrijf een liefdadigheidsactie voor het Jane Goodall Institute Belgium door collega’s met de fiets naar het werk te laten komen.

JOYN JOYN

Kers op de taart is de mobiele app Joyn Joyn. Deze handige applicatie is een initiatief van Beci, een partnerschap tussen de Kamer van Koophandel en het Verbond van Ondernemingen. Deze persoonlijke mobiliteitsassistent van Brusselse makelij biedt een overzicht van het Brusselse mobiliteitsaanbod en houdt daarbij rekening met het groeiende gedeelde mobiliteitsaanbod. De ideale tool om trajecten in Brussel te plannen.

Verder in dit persdossier ontdekt u de vele voordelen van Shared Mobility en alle activiteiten tijdens de Week van de Mobiliteit.

Mathias Dobbels Woordvoerder, Kabinet Minister Pascal Smet