Tram 9 en een nieuw plein in Jette

Zijne Majesteit Koning Filip heeft deze namiddag in Brussel de nieuwe tramlijn 9 ingehuldigd. Tram 9 rijdt helemaal in eigen bedding en verbindt in nauwelijks een kwartier het multimodale station Simonis met eindhalte Dikke Beuk, via het Universitair Ziekenhuis Brussel in Jette, via Ganshoren en Koekelberg.  De aanleg van deze nieuwe as voor het openbaar vervoer ging gepaard met een volledige herinrichting van de openbare ruimte, en van het bekende Spiegelplein (Koningin Astridplein). Na de inhuldiging van het plein was er een groot feest voor jong en oud.

“Vandaag begint een nieuw hoofdstuk met de opening van de tramlijn tussen Simonis en het UZ-VUB. Ik ben bijzonder blij dat het ziekenhuis op die manier van performant openbaar vervoer zal kunnen genieten”, aldus Rudi Vervoort Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

“Voor het eerst sinds lang heeft Brussel een nieuwe tramlijn. Deze lijn biedt een antwoord op een echte nood en opent nieuwe perspectieven voor het Noordoosten van Brussel.  Het project is een goed voorbeeld voor de toekomst. We hebben de openbare ruimte verbeterd, een snelle verbinding aangelegd die een overstap biedt met de metro, en een parkeergarage gebouwd. Dit alles in 3 jaar tijd. We hielden ons aan de deadline, en het resultaat is verbluffend. Deze positieve strijd voerden we samen met de gemeente Jette, en ik bedank burgemeester Hervé Doyen voor de goede samenwerking. Wanneer we samen de handen uit de mouwen steken, staan we sterker” verklaarde Pascal Smet.

“Ons tramnet viert binnenkort zijn 150ste verjaardag. Ondertussen breidt het verder uit en telt al 18 tramlijnen”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB. “De tram was altijd al sterk verbonden met Brussel. Deze nieuwe, snelle tramlijn toont aan dat het openbaar vervoer een hefboom is voor de ontwikkelingen in de stad. Het project rijpte lange tijd en biedt de bewoners van de doorkruiste wijken niet alleen een hoog performante nabijheidsmobiliteit, maar zorgt ook voor een herwaardering van de openbare ruimte ten voordele van een betere levenskwaliteit.”

Voorzitter van de raad van bestuur van de MIVB, Thomas Ryckalts: “Lijn 9 is meer dan een nieuwe performante tramlijn ten dienste van de reizigers. Voor Jette en het oosten van Ganshoren gaat het om een nieuw vervoersaanbod dat toelaat de handelszaken, ziekenhuis, metro, … met elkaar te verbinden. De nieuwe lijn gaat ook gepaard met de heraanleg van het Koningin Astridplein, een ondergrondse parking en de heraanleg van de openbare ruimte langs het traject van de nieuwe lijn. Allemaal voordelen voor de reizigers en in het bijzonder voor de inwoners van Jette, waar ik deel van uitmaak.”

“We hebben de warmste zomer ooit achter de rug in België. Het dwingt ons opnieuw stil te staan bij de uitdagingen waar wij en onze kinderen - die de planeet van ons zullen erven - voor staan. Die uitdagingen dwingen ons, of we het nu willen of niet, ons ontwikkelingsmodel te herzien. Of het nu gaat over economische ontwikkeling, mobiliteit, de strijd tegen geluidsoverlast, het behouden van de biodiversiteit of gewoon samenleven in het Brussel van morgen, … er is geen ontsnappen aan. We zullen de manier waarop we met onze planeet omgaan moeten veranderen. De bouw van deze nieuwe tramlijn schrijft zich volledig in deze visie voor een ander soort stad en een ander stedelijk model in. Samen met het Gewest heeft Jette beslist hier een succesverhaal van te maken en dat zien we vanaf vandaag,” zegt Burgemeester van Jette, Hervé Doyen.

Lijn 9

De nieuwe bovengrondse tramlijn rijdt helemaal in eigen bedding, en biedt een echt alternatief voor verplaatsingen met de wagen. Duizenden auto’s rijden immers Brussel binnen langs het Noorden van de stad. Zo worden de mobiliteit en de toegankelijkheid van de wijken waarlangs de tram rijdt, aanzienlijk verbeterd.

Lijn 9 spoort van metrostation Simonis, waar men kan overstappen op metrolijnen 2 (Simonis-Elisabeth) en 6 (Simonis-Koning Boudewijn), naar het commerciële hart van Jette, in het bijzonder het Spiegelplein (officieel: Koningin Astridplein) en haar bekende zondagsmarkt, verder naar de Wereldtentoonstellingslaan, het kruispunt van de Oude Afspanning, het UZ Brussel, tot het eindpunt Dikke Beuk. Tijdens dit parcours doet de tram heel wat scholen en woonwijken aan, zoals bijvoorbeeld de Tuinen van Jette.

Een nieuwe, kwaliteitsvolle openbare ruimte

Tijdens het aanleggen van de nieuwe tramlijn 9 – 4 kilometer en 10 haltes lang – werd meteen ook de hele openbare ruimte heringericht. Dit project was met name een hefboom voor een grondige heraanleg en het autovrij maken van het Spiegelplein (Koningin Astridplein) in Jette, waaronder zich nu een parkeergarage bevindt. De ruimte die zo is vrijgekomen, werd aangelegd als een ontmoetingsplaats voor de inwoners en voor de talrijke bezoekers van deze handelskern. Brussel Mobiliteit heeft bomen geplant, mooie verlichtingstoestellen, zitbanken en een fontein geplaatst – dit alles rekening houdend met de vlotte organisatie van de zondagsmarkt en van de andere evenementen op het plein.

Ter hoogte van de Eeuwfeestsquare is er niet enkel de eigen bedding voor de tram, maar werd ook een openbare tuin aangelegd. Bijna overal langs het tracé groeit er gras op de trambedding, wat voor een groene link tussen de wijken zorgt.

Straten en kruispunten werden aangelegd voor een maximaal comfort en veiligheid voor alle weggebruikers: voetgangers, fietsers, openbaar vervoergebuikers en automobilisten. Het verkeer op het kruispunt van de Oude Afspanning, mét nieuwe fontein, loopt nu vlotter, zowel voor de tram als voor de auto’s. Snelheidsremmers en verkeersplateau’s aan de kruispunten onderstrepen het stedelijke karakter van de weg, en zorgen ervoor dat er aan pleinen, tramhaltes en kruispunten trager wordt gereden. Op heel wat plaatsen kregen voetgangers bredere stoepen, en fietsers fietsstroken of afgescheiden fietspaden.

Comfort en frequenties

Tijdens de week rijdt tram 9 om de 6 minuten tijdens de spits, en om de 10 minuten daarbuiten. Ook ’s avonds en tijdens het weekend wachten de reizigers nooit langer dan 15 minuten. In niet meer dan een kwartier legt tram 9 het traject af tussen Simonis en Dikke Beuk. Aansluitingen met de metro worden van ’s morgens tot ’s avonds verzekerd.

Lijn 9 wordt enkel bediend door de meest moderne lagevloertrams, en alle haltes werden zo aangelegd dat ze door personen met een beperkte mobiliteit kunnen worden gebruikt. Deze trams bieden ook alle comfort: lederen stoelen, een ruim interieur en schermen met reizigersinformatie. De voertuigen zijn stil, en de sporen zijn aangelegd met een anti-trillingslaag, zodat de levenskwaliteit van de buurtbewoners wordt gerespecteerd.

Een nieuwe terminus aan Simonis

De komst van tram 9 was eveneens de motor voor een complete make-over van station Simonis. Er komt een terminus voor tram 9 en efficiëntere aansluitingen op metro-lijnen 2 en 6 en tram 19. De scenografie van het station werd herdacht met een permanente expositie over de geschiedenis van de wijk en de trams in Koekelberg.

Een beter aanbod

De nieuwe tram 9 laat de MIVB toe om nieuwe wijken te bedienen en het aanbod in het noorden van Brussel te optimaliseren. Het traject van een aantal buslijnen in de buurt (lijnen 13, 14, 15, 53 en 84) werd aangepast om beter in te spelen op de noden. Om alle details te kennen, raadpleeg de website van de MIVB : www.mivb.brussels

Prijskaartje

Het gehele project kostte 76 miljoen euro. Beliris heeft de aankoop van de sporen bekostigd: 20 miljoen euro. Het Brussels Gewest heeft de volledige heraanleg gefinancierd, maar ook de ondergrondse parkeergarage en de vernieuwing van het eindpunt in metrostation Simonis.

Een groen project

Groen is niet enkel te zien op de trambedding: na de werkzaamheden werden er 59 bijkomende bomen geplant in de zone. Voor de werkzaamheden moesten er 181 worden weggehaald, maar er werden er ook 240 geplant.

De volgende fases

Op termijn zal tram 9 Simonis verbinden met de Heizelvlakte. De stedenbouwkundige vergunning voor fase twee tot aan Koning Boudewijn werd deze zomer bekomen. De tram zal zo via Generaal Deceuninck, het Palfynplein en de Houba de Strooperlaan rijden. De werken zouden in 2019 moeten kunnen beginnen. De vergunning voor het stuk tussen Koning Boudewijn en Esplanade wordt in de komende maanden verwacht.

Mathias Dobbels Woordvoerder, Kabinet Minister Pascal Smet