Urban art: toren wordt kunstwerk

Toren op de Louisalaan krijgt artistieke make-over

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft beslist om een tijdelijke stedenbouwkundige vergunning te verlenen voor de metamorfose van de IT-toren in de Louizalaan tot een echt stadskunstwerk.

Om dat monumentale werk van meer dan 92m hoog met vinylfolie te verwezenlijken, doet de eigenaar van het gebouw beroep op de drie Brusselse kunstenaars ALVARI, KOOL KOOR en MINO 1. Ze hebben alle drie de lijnen van hun eigen artistieke universum uitgewerkt.

“Kunst moet een prominente plaats hebben in een stad als Brussel en voor die plaats moeten wij zorgen. Met dit artistieke project maken we dat heel duidelijk en geven we een sterk signaal. We werpen de gewoontes omver, ook dat is de rol van stedenbouw beleid. Brussel is een kunststad in beweging en dit project is er een duidelijk bewijs van.” zegt Pascal Smet, Staatssecretaris bevoegd voor Stedenbouw.

“Deze toren heeft in de geschiedenis van Brussel al heel wat stof doen opwaaien. Dit kunstwerk moet er een nieuwe toekomst aan geven en een nieuw verhaal bieden aan de Brusselaars.” verklaart Philippe Close, burgemeester van de Stad Brussel

“Deze indrukwekkende toren, die de toegang tot het zuiden van de stad Brussel kenmerkt, vormt een breuk met het stedelijke landschap. Net als stedenbouw dient kunst in de openbare ruimte ertoe om te beroeren, te prikkelen, te innoveren. We zijn dan ook erg verheugd dat Brusselse kunstenaars zich kunnen uitleven op dit Brusselse symbool om een frisse kijk op het stadslandschap aan te bieden,” verklaart Ans Persoons, schepen voor stedenbouw van de Stad Brussel.

“AG Real Estate wil haar projecten een groter bereik geven en zich profileren als een echte partner van de verschillende Brusselse actoren,” verduidelijkt CEO van AG Real Estate Serge Fautré. “Laten we niet vergeten dat we in de verschillende stadslagen van Brussel werken en al zijn gebruikers bereiken, of ze er nu leven, werken of een bezoek aan brengen. Het plaatsen van moderne kunst in de stad vertrekt vanuit onze wil om een andere visie naar buiten te brengen. Dankzij deze nieuwe actie kunnen we onze troeven naar waarde laten schatten en krijgen we meer zichtbaarheid.”

De stedenbouwkundige vergunning werd op 18 juni 2020 verleend en geldt voor een jaar.

Reine Nkiambote Woordvoerster, Kabinet Pascal Smet