Coronaterrassen zullen langer het Brussels straatbeeld kleuren

De Brusselse regering keurde vandaag het voorstel van Pascal Smet en Barbara Trachte goed om de vrijstelling van bouwvergunning voor tijdelijke coronaterrassen te verlengen tot 15 januari 2022. Daarna moeten ze afgebroken worden. Evenwel kunnen uitbaters die een terras hebben dat beantwoord aan de kwaliteitsnormen uitzonderlijk aan de gemeente een uitzondering op het afbreken vragen en dan kunnen ze tot eind 22 blijven staan.

Wie de afgelopen maanden in Brussel rondwandelde kon er niet naast kijken. Op heel wat plaatsen doken tijdelijke terrasjes op en daar was het, ondanks het mindere zomerweer, gezellig toeven. Dit was een rechtstreeks gevolg van het initiatief dat Staatssecretaris voor Stedenbouw, Pascal Smet, en Staatssecretaris voor Economische Transitie, Barbara Trachte in april namen. Hierdoor konden horecaondernemers, tussen 1 april en 31 oktober, een tijdelijk terras plaatsen in de publieke ruimte zonder hiervoor over een bouwvergunning te moeten beschikken, wanneer deze terrassen aan enkele basisvoorschriften voldoen. Deze regel wordt nu uitgebreid tot 15 januari 2022. Daarna moeten ze afgebroken worden. Evenwel kunnen uitbaters die een terras hebben dat beantwoord aan de kwaliteitsnormen aan de gemeente een uitzondering op het afbreken vragen en dan kunnen ze tot eind 2022 blijven staan.

Pascal Smet kondigde enkele weken geleden reeds aan dat hij de terrassen graag langer in het Brussels straatbeeld zou behouden en dit voorstel werd vandaag goedgekeurd door de Brusselse regering.

“1000 ‘coronaterrassen’ lieten onze stad deze zomer terug bruisen na een moeilijke periode. Normaalgezien zouden deze eind van de maand moeten worden gedemonteerd tot volgende lente. Maar de reacties van de Brusselaars en de Brusselse horecaondernemers op ons initiatief zijn zo overweldigend dat we vandaag beslisten om deze maatregel te verlengen. Bovendien zijn we, jammer genoeg, nog steeds niet van het coronavirus verlost en stimuleren we zo Brusselaars om elkaar toch te onmoeten, maar in veilige omstandigheden.
Dat we parkeerplaatsen nu gebruiken als ontmoetingsruimte laat veel Brusselaars ook stil staan bij het gebruik van onze publieke ruimte. Die moet er in een gezonde stad namelijk niet enkel zijn om ons te verplaatsen, maar ook om elkaar te ontmoeten, te ontspannen, te genieten,” zegt Staatssecretaris voor Stedenbouw, Pascal Smet.

Barbara Trachte, staatssecretaris voor Economische Transitie: "Dankzij de verlenging van deze maatregel zullen horecagelegenheden hun tijdelijke terrassen kunnen blijven uitbaten en zo de moeilijkheden waarmee de sector de afgelopen maanden te kampen heeft gehad, enigszins kunnen compenseren. Dit besluit heeft een toegevoegde waarde voor zowel de economie als de gezelligheid van ons Gewest".

Ook de Brusselse Horecafederatie, die van bij aanvang nauw betrokken is, reageert opgezet:

“De Horecafederatie breidt, in samenwerking met de Staatssecretaris voor Stedenbouw en de Brusselse regering, de regelgeving rond de Covid-terrassen uit. Dit nieuws zal de hele sector tot vreugde stemmen.
Het is een resultaat van een goede samenwerking met het team van de staatssecretaris. Hierdoor kunnen HoReCa-ondernemers de terrassen nu ook tijdens de winterperiode gebruiken. Dit zal op vele plaatsen tot het "Winterterras" leiden en daar zullen onze klanten zeer blij mee zijn. Ik roep al onze uitbaters ook op tijdig contact op te nemen met hun gemeente als ze hun terras ook na januari 2022 willen laten staan,” zegt Fabian Hermans, voorzitter van de
Brusselse Horecafederatie.

De voorwaarden om een terras te mogen plaatsen zonder bouwvergunning blijven, op de timing na, ongewijzigd. Zo moet er bijvoorbeeld telkens minstens vrije 1,5m doorgang worden voorzien.

Om horeca uitbaters extra te stimuleren om kwalitatieve coronaterrassen te plaatsen riep het Brussels Gewest recent de “Brussels Terrace Award” in het leven. Dit is een maandelijkse erkenning voor een terrasje op een parkeerplaats dat volgens de jury een meerwaarde biedt voor de publieke ruimte in de hoofdstad.

Damiaan De Jonge Woordvoerder, Kabinet Pascal Smet